tisdag 5 januari 2010

KOKOSKYCKLING FRÅN KENYA

4 portioner



1 kyckling, delad i 4 delar eller 4 kycklingklubbor
olja till stekning
1 gul lök, hackad
1 röd spansk pepparfrukt, urkärnad och strimlad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 tsk ingefära
1 tsk curry
1 tsk salt
1 tsk socker
1/2 citron, rivet skal
2 msk tomatpuré
1 hönsbuljongtärning
1 burk kokosmjölk
kokosflingor


Hetta upp olja i en stekgryta. Lägg i lök, pepparfrukt, vitlök och kryddor. Rör om och fräs några minuter. Lägg i kycklingen och bryn den runt om ca 5 minuter.
Tillsätt citronskal, tomatpuré, buljongtärning och kokosmjölk. Lägg lock på grytan. Låt småkoka 25-30 minuter. Strö lite kokos på kycklingen.


En väldigt god och lite annorlunda rätt som är kul att överraska med om man gillar exotisk mat. Personligen kommer jag byta ut kycklingklubborna mot kycklingfiléer nästa gång jag lagar detta, samt att jag kommer krydda mer. Jag tycker inte om att behöva peta så mycket i maten som jag fick göra med kycklingklubban, dock tycker jag att det lite tar bort "äktheten" med rätten och det är ju synd. Servera tillsammans med ris, couscous eller bulgur och en grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar